Wednesday, December 25, 2013

#Pasar #Lambak Gua Musang #Kelantan , kemasyhuran perniagaan #rakyat membawa berkat.


Assalamualaikum.

Sebagai penutup perjalanan kami dipersinggahan Gua Musang, kami dengan rasa teruja untuk berkongsi pengalaman bersama pembaca tentang Pasar Lambak Gua Musang yang masyhur.

Terletak di atas sebidang tanah yang luas oleh Majlis Daerah Gua Musang , kami yakin bahawa pasar ini merupakan pasar lambak yang terbesar di Kelantan dan yang terpanjang tempoh perniagaannya. Lokasi Pasar lambak Gua Musang ini adalah betul-betul di belakang Stesen Minyak Shell Bandar Baru Gua Musang(lebih kurang 300 meter). Pasar Malam ini menjalankan perniagaan pada setiap hari KHAMIS bermula jam 4.00 petang sehingga 11 malam kemudian di sambung keesokan  paginya JUMAAT bermula jam 8.00 pagi hingga 12 tengahari. Satu tempoh masa yang cukup panjang.

KLIK sini untuk carian rajah Google Map manakala koordinat GPSnya pula adalah 4.861325,101.957458

Pengunjung yang memandu jauh sudah tentunya memerlukan sumber makanan dan tempat bersantai merehatkan badan dan fikiran . Maka, bagi yang kebetulan berada di sini pada hari dan masa yang tepat (malam Khamis dan pagi Jumaat), Pasar Lambak Gua Musang sudah pastinya sesuatu yang tak dapat dilepaskan.

Apa yang istimewanya di sini ?

Di sini adalah syurga makanan dan kebudayaannya. Foto di bawah bakal menjadi tatapan pembaca untuk membuat kesimpulannya.


Kesedapan kerangupan char kueh dan roti goreng "Kak Ani-Wan Johan' sememangnya tak boleh dilepaskan tatkala perut memerlukan makanan ringkas waktu petang. Terpaku kami melihat kepantasan hasil kerjanya hinggakan tak sempat tangan melayan pelanggan.



Bagi keluarga yang bakal menyinggah untuk makan malam seharusnya terlebih dahulu memikirkan penambah selera mereka. Di pasar lambak ini terdapat lambakan petai segar dari hutan, buah kerdas, jering dan segala ulama-ulaman yang tak pernah kita dengar selama ini. Harus singgah demi ulaman herba khasiat pengubat penyakit.


Haji Abdul Jamil mee goreng kawah dengan gayanya yang unik tatkala mengaul tambahan mee kawah baru.


Buah-buahan dan sayur-sayuran di pasar lambak ini adalah sangat segar kerana didatangi peniaga terus dari pelbagai pelusuk seperti Cameron Higland, Merapoh malah ada dari Raub.  Pasal harga memang tak payah cakap banyak, tengok sendiri harga tergantung(dalam gambar) pun dah tahu dah mahal ke murah.


Bagi mereka yang bercadang untuk malakukan aktiviti bbq pada malam hari , di sini terdapat bertan-tan ikan dan ayam segar pada harga peraih.


Beginilah meriahnya situasi di masar malam ini, view ini dari gerai Pok Joh apam balik dan murtabak.

Sebelum melangkah pulang kami berasa sangat puas dengan foto shot 'StreetPhotography' ini.  Inilah budaya gigih peniaga mencari makan walau anak hanya di sebelah tangan. Subhanallah.



Gua Musang, kami merinduimu.          

Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tempat Makan Best Yang Lain Di Kelantan :

Get this widget