Tuesday, December 24, 2013

#Restoran Bayu Lenang, Gua Musang : Menjamu #selera dan memancing dengan #panorama memukau mata.


Assalamualaikum.

Memandu berjam-jam dari Kuala Lumpur/Pantai Barat menuju ke Kelantan merupakan satu tugas yang agak mencabar kekuatan mental dan fizikal. Maka , singgahan Gua Musang adalah di pertengahan. Rasanya kalau pemandu dapat rebahkan sedikit badan atau ketenangan fikiran sangatlah diidamkan demi keselamatan.


Sebelum tibanya di Bandar Gua Musang (8-10km)dengan landmark hanya 200 meter sebelum pusat Pemeriksaan JPJ Tanah Puteh terdapat sebuah premis makan yang agak unik dengan konsep berehat dan makan sambil memancing. Premis ini adalah 'Restoran Bayu Lenang' bersempena dengan angin bayu sejuk menghembus melenangkan fikiran.



KLIK sini untuk rajah tepat dari Google Map.
Point koordinat GPSnya pula adalah 4.808711,101.968695

Apa yang istimewanya Restoran Bayu Lenang ini ?

Restoran Bayu Lenang ini adalah sangat sesuai untuk sekeluarga yang penat merehatkan badan. Di sini terdapat masakan panas yang lazat terutamanya menu berasaskan Thailand dan ala-Chinese pada harga rakyat yang sangat berpatutan .



Disamping itu juga, Restoran Bayu Lenang menyediakan pakej memancing yang menarik di atas sebuah kolam buatan dasar semulajadi yang berekar-ekar luasnya.

Nasib baik menyebelahi kami bila terserempak dengan An'ne yang telah mendaratkan beberapa ekor ikan jelawat yang dikatakan 'Raja Ikan' setaraf Ikan Kelah dari segi kesedapannya.



Bila kami tanyakan kepada Anne " Macammana kalau kami nak pancing"? . Dengan selamba dia menjawab, daftar dekat pengurus restoran bayar RM25 untuk tiga jam, lepas tu terus aje pancing". Semudah itu. Lantas kami pun berjumpa dengan pengurus restoran iaitu En. Korie untuk mendapat penjelasan.

En . Korie menjelaskan bahawa konsep Bayu Lenang adalah menikmati selera dalam panoramna yang mendamaikan bersama aktiviti memancing . Bayu Lenang kini dalam proses penstrukturan semula premis dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan pelanggan.




Restoran Bayu Lenang memulakan operasi pada setiap hari bermula pada jam 3.00 petang hingga 12 tengah malam. Manakala aktiviti memancing ditutup pada hari Jumaat.

Yuran untuk memancing adalah hanya RM25 untuk 3 jam. Tiada had akan timbangan kecuali JIKA hasil tangkapan melebihi 10kg pihak pengurusan Bayu Lenang bersedia untuk membayar harga ikan INDUK tersebut demi menjaga populasi ikan dalam kolam.

Seperkara lagi jika pemancing memperolehi ikan dari kolam tersebut , restoran ini menyediakan khidmat masakan secara terus dan segar serendah harga RM9 untuk ikan seberat 1kg dan ke bawah (bergantung kepada kos atas berat masakan ikan) . Masakan seperti stim masak asam limau, masak tiga rasa sememangnya pilihan utama pelanggan.

Secara kesimpulannya, kami meletakkan bahawa premis ini adalah sangat sesuai untuk seisi keluarga menikmati hidangan , berehat menghirup udara segar dengan panorama gua batu kapur yang menakjubkan. Sambil-sambil bersentimental mengajar anak erti kesabaran memancing ikan.

Untuk tempahan sila hubungi pengurus Restoran Bayu Lenang , En Korie : 010-9192118 atau 01119977310

Bagi kami sebagai jurufoto pula cukuplah dengan panorama di sini yang memukau mata. Keindahan alam ciptaan Allah menjadi santapan.



Wassalam.

Nasihat perjalanan : Simpan joran pancing dalam but kereta sebelum ke Kelantan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tempat Makan Best Yang Lain Di Kelantan :

Get this widget